Ruský zázrak TATU

Před deseti lety by u nás neměly nejmenší šanci. Doba se však změnila: nejatraktivnější časy v českých rádiích obsadila ruská diskotéková skupiny Tatu, kterou tvoří sedmnáctileté dívky Julie Olegovna Volkova a Jelena Sergejevna Katina z Moskvy. Ruština, tolikrát zatracená generací normalizace, je pro odrostlejší děti exotická, dokonce dráždivá. A nevadí, že posluchači od dvanácti do devatenácti let azbuku už vůbec neznají. Klip ke skladbě "Nas nedogonjat" vedl čtyři týdny hitparádu Eso na Nově.

Co to je Tatu? Především promyšlený marketingový trik ruského producenta Ivana Šapovalova, který si začínající zpěvačky Julii a Jelenu vybral před dvěma lety z pěti set dívek na veřejném konkurzu. Spolu se svým přítelem pro ně složil několik tklivých melodií v rytmu popového eurotechna, přesvědčil kamarády básníky, aby mu dodali texty o lásce, zvlášť té lesbické, a nové idolky mladých vstoupily do světa.

Nás se nezbavíte

Tatu prorazily díky ruské pobočce hudební stanice MTV, která dvojici představila při loňské ceremonii Video Music Awards v New Yorku. Dnes je hrají nejen rádia v Rusku, ale též v Polsku, Maďarsku, Bulharsku, na Slovensku a pochopitelně u nás. Otázka, kterou si většina zdejších posluchačů láme hlavu, zní: když se v zahraničí prosadí Rusky, proč neuspějí třeba české Holki? "To je jednoduché, u nás podobnou pecku ještě nikdo neudělal," vysvětluje Petr Žižka z rádiové stanice Evropa 2. Nezávislý hudební kritik Josef Vlček problém vidí v nedostatku peněz. "Taneční scéna je hlavně otázkou chytrého obchodu a investic. Producenta, který by se mohl měřit se zahraničními kolegy, zvlášť těmi z ruské zbohatlické honorace, u nás nemáme. Podceňovat nesmíme ani sílu ruské stanice MTV, která si vydobyla pozici mediální mocnosti. A do třetice, ze sto padesáti milionů obyvatel se talenty vybírají snadněji než z deseti," zdůvodňuje Vlček. "Tatu se dokonale trefily do vkusu velké části dospívající mládeže." Nás nedohoní, tak se jmenuje jejich hlavní diskotékový trhák. To je toho, řeknete si, když jej vyslechnete poprvé. Proč se však stal hitem, pochopíte, až když bude váš mozek nahlodávat druhý den v kuse. Skladba by se díky neobyčejně chytlavé melodii mohla klidně jmenovat: Nás se nezbavíte."Na písničku dostáváme rozporuplné reakce, někomu se líbí, jiné posluchače odpuzuje," říká Lukáš Bárcaj, programový ředitel pražského Rádia City. "Zatímco mladší skladbu vítají, ti starší ji odsuzují." Bárcaj zařazuje Tatu do vysílání zhruba šestnáctkrát týdně, a to není málo. "Nas nedogonjat" zní do éteru stejně často jako nejnovější hity Kylie Minogue nebo Ilony Csákové. "Lidi se po ní ptají, chtějí, abychom ji hráli - a tak ji pouštíme," konstatuje programový ředitel Bárcaj. Podobně jako na City si mladé Rusky vedou i v jiných stanicích.

Chcete pochopit text? Vezměte si slovník

Proč Tatu letí i u nás? Vysvětlení nabízí jeden z četných fanoušků Vilém Chudoba. "To je jasné! Mám rád taneční muziku a Tatu na rozdíl od českých Luneticů nebo Holek nezpívají jenom o lásce. Co text, to jiné téma," tvrdí.Lidí s podobnými zájmy jsou u nás desetitisíce, ale Vilém se pro Tatu nadchl natolik, že o nich vytváří internetovou stránku. Ze začátku měl potíže s azbukou, ale pomohl si se slovníkem. "Která z nich se mi líbí víc? Jednoznačně Jelena, ta silnější," prozrazuje. Julie a Jelena jdou mladým na ruku a přes rostoucí částky na kontech se od vrstevníků příliš neliší. Za nejoblíbenější výraz považují slovo super, vyhledávají lásku a za největší slabost dětinsky označují plyšová zvířátka. Když při křtu nového alba "200 po vstrečnoj" rozdávaly v Moskvě autogramy, musela kvůli obrovskému zájmu fanoušků zasáhnout policie. Zatímco vyčerpané zpěvačky narychlo opouštěly sál, tři tisíce hrdel dál vyvolávala jejich jména. Obrovský úspěch skupiny Tatu přirovnává Aleš Daněk z distribuční společnosti Popron k mánii kolem Kelly Family před pěti lety. "Prodat dva a půl tisíce nosičů za týden, to se zcela neznámým interpretům hned tak nepovede," raduje se Daněk.

Milenecký pár?

Horký hit "Nas nedogonjat" ještě nevychladl a česká rádia už nasazují druhou třaskavinu: "Ja sošla s uma" (Ztratila jsem rozum). Zatímco v "Nas nedogonjat" interpretky prchají před zákonem, v nové skladbě boří další, ještě silnější tabu. Zpívají o vztahu mezi dvěma dívkami. Jelena s Julií lkají nad citovou bouří v srdcích nedospělých děvčat, která k sobě cítí náklonnost, ale bojí se ji přiznat. "Ona miluje jinou dívku, nechápe, co bude následovat, je šťastná a vyděšená zároveň a všichni kolem ji odmítají chápat," přibližuje námět Julie Olegovna. Klip k písničce, který české televizní stanice právě vysílají, nezůstává za textem v ničem pozadu: Julie s Jelenou se k sobě chovají jako opravdový milenecký pár. "Nejsme lesbičky, máme se jen rády," oznámila Julie s odkazem na skutečný význam slova Tatu. Není to ani běžné finské jméno, ani zkratka hnutí mládeže proti užívání tabáku Teens Aganist Tobacco Use. Tatu prostě znamená zkratku věty "Eta ljubit etu". Novináře, který se Julie zeptal na vztah k homosexualitě, odpálila slovy: "Pěkně blbá otázka." Navzdory spekulacím o sexuální orientaci sličných interpretek producent Šapovalov popřel, že by mezi dívkami kvetl lesbický vztah. "Tento projekt má několik aspektů," prohlásil v ruském časopisu Neon. "Je to můj pohled na svět a jsem si jist, že cokoli Tatu v budoucnosti udělají, bude sexy a kultovní."

Prchají ruskou tajgou

"Žádný hudební zázrak to není," říká o albu "200 po vstrečnoj" hudební kritik Josef Vlček. "Navíc obsahuje pouze devět písní doplněných remixy dvou nejúspěšnějších skladeb," upozorňuje. Mnohem víc ho upoutala vokální složka. "Slovanská hudební kultura má odjakživa rozvinutý smysl pro melodii, což je na dnešní taneční scéně velká vzácnost," vyzdvihuje. Zvláštní kouzlo přikládá i příznačně měkké ruštině postavené do kontrastu s hudebním základem. Ještě působivější a pro většinu dospívajících fanoušků přitažlivější je celková stylizace skupiny. "Podívejte se na jejich klip," upozorňuje Vlček. "Dívky prchají v automobilu ruskou tajgou, nikdo neví před čím, jako by je někdo pronásledoval. Jejich útěk symbolizuje rebelství bez příčiny, tak blízké všem mladým," zdůvodňuje kritik průlomový úspěch ruské hudby na českých diskotékách.